Øvelser

Indsæt det rette ord 2

CLOZE TEST

I In Maybe Peter asks can exactly fashionable go
next of ready right so still things to us very
we worry

and Jane are discussing where to go :

“Well” Jane says, “I think I am for my next holiday”.

“When?” Peter asks.

about a month”, Jane answers. “February is a dark

and cold month in Denmark. dont like these cold and short

days”. “ agree” Peter says, “where would you like go next time?”

“I would like to to Tenerife”, Jane answers. “That is a

good idea”, Peter says,   “so let start planning our trip. We

have plenty time. We are full-time pensioners”.

“You are   that is one of the good , to have plenty of

time and do what we want”.

“Ok   but can afford to go again so soon?”, Jane .

“Yes we can, I am sure we afford a 2-week holiday on Tenerife.

Dont Jane, money is not our problem.”

“Fine, let us book the tickets for Tenerife. we will be

lucky and find a hotel at a reasonable price.”

SCORE:

 

 

created with the online Cloze Test Creator © 2009 Lucy Georges

 

Indsæt det rette ord 1

CLOZE TEST

Canaria Gran Jane They about after all are holiday
hotel included islands of pastry that the they was

Peter and his wife, Jane back from their winter holidays.

came back yesterday evening at 9 pm.. They are

tired the long trip from Gran to their home in Grenaa.

Canaria is one of the of the Canary Islands.

The was perfect because the weather nice and warm,

and because stayed at a very beautiful on the island.

The name the hotel is “Costa Meloneras”. and Peter

stayed at an “ inclusive” hotel.

“All inclusive” means all meals and drinks are in

the price.

Now they enjoying their breakfast– coffee with traditional

Danish rolls and Danish .

SCORE:

 

 

created with the online Cloze Test Creator © 2009 Lucy Georges

 

Skoleforandring: Hvordan?


How_To_Come_Up_With_Great_Ideas_Ewan_McIntosh_mediumBogen: How To Come Up With Great Ideas and Actually Make Them Happen: A pragmatic strategy handbook for education leaders, innovators and troublemakers, af Ewan McIntosh

Der sker mange forandringer i danske skoler, og så kunne denne bog måske hjælpe. Ewan McIntosh er en pædagogisk konsulent, som arbejder verden rundt (inklusiv Danmark, Sverige og Norge), og hjælper uddannelsesinstitutioner med at bruge og indføre en design tilgang både til at løse problemer og som en undervisningsfremgangsmåde.

Jeg vil beskrive McIntoshs bog som den kulmination af nogle bøger, som jeg har læst i løbet af året:

Det passer også meget fint ind med mine erfaringer som coach, af amerikanske skoleteams i deres forsøg på at forbedre deres praksis ved at bruge Action Research i løbet af de seneste par år.

McIntosh har en særlig synsvinkel, idet han er en uddannet og erfaren sproglærer, men han har også arbejdet i iværksætterverden som evaluator af ideer, som skulle finansieres af Channel 4, en stor TV kanal i Storbritannien. Det viste ham, at hele uddannelsens verden kunne få gavn af at implementere den designtænkning som prægede de bedste ideer, som blev præsenteret til ham. Han er selvfølgelig ikke alene i denne tankegang, men hans erhvervserfaring skinner igennem denne bog, hvor han hele tiden referer til eksempler både fra erhvervsverden, og uddannelses verden. Det betyder at hans forslag er ankret i den virkelig verden på mange flere måder end bare at opfordre til at give autentiske opgaver til eleverne.

Bogen er en håndbog, hvor hvert trin er beskrevet. Man ser trin for trin den proces man skal igennem for at opnå ændringer i skoler. Det kunne være fra integration af iPads, til mere selvstændig læring eller mere engageret elever. Altså ændringer i fag, undervisning, struktur eller teknologi.

Processen består af tre stor trin som McIntosh kalder for horisonter. Det gælder om

  • Første horisont: finde frem til de vigtigste ting som bør forbedres
  • Tredje horisont: bygger sin vision om hvordan den bedste løsning ser ud
  • Anden horisont: arbejder på hvordan man kommer fra trin 1 til trin 3

Det lyder enkelt, selv lidt barnlig, men hvordan var den sidste gang din institution arbejdede som en helhed på den måde? Det er nok den tredje horisont som mangler flest af ganger. McIntosh giver mange ideer om præcist hvordan man kan arbejde igennem de tre horisonter. Bogen er meget brugbart og jordnært og kan fås i en trykt eller digital udgave. Det passer perfekt med tidens ånd (og den nye danske folkeskolelovgivning), at vi skal oplære os sammen og ager som en flok, frem for at enkelte ildsjæle prøver at lave det hele selv.

Det du kan nu:

  1. Køb bogen!
  2. Hør hvad andre synes om bogen og hvordan Ewan svarer her under en tidligere online møde: http://youtu.be/P9nGZzKb_4s
  3. November 18: Snak selv om bogen med Ewan (desværre midt om natten) http://connectededucatormonth2014.sched.org/event/068ff97a54d45adc3959ff1d14f9b2b1?iframe=yes&w=&sidebar=yes&bg=no
  4. Laver en projekt ud af planlægnings proces (Erasmus+ med tidsfrist midt i februar 2015 – jeg kan hjælpe med ansøgning)

Kragerø-erklæringen om nettbasert utdanning 2014

Jeg er meget stolt at jeg var med til at bidrage til den Kragerø-erklaring.

Oversatt fra den opprinnelige engelske versjonen til norsk av Morten Flate Paulsen

 KragerøDeclaration
Hasselholmen ved Kragerø
Kragerø-erklæringen om nettbasert utdanning ble unnfanget og signert av en gruppe på 14 nordiske eksperter i beslektede fagområder som deltok på Campus NooAs workshop om nettbasert utdanning på Hasselholmen fra 28. mai til 1. juni 2014.Våre diskusjoner gjorde det klart at nettbasert utdanning og læring dekker en mye mer omfattende rekke av aktiviteter, utfordringer og muligheter enn MOOCer gjør. Sakene og uttalelsene vi diskuterte på workshopen ble fulgt opp av en nettbasert Delphi-prosess der vi forbedret og prioriterte uttalelsene slik at de resulterte i følgende erklæring:

Vi har sterk tro på at dagens verdier og praksis innen nettbasert utdanning vil forbedre, innovere og til og med revolusjonere læring og utdanning i hele verden. I mange tilfeller kan den være mer fleksibel, økonomisk og åpen enn tradisjonell utdanning. Nettbasert læring og utdanning kan potensielt ivareta alle aktiviteter i skoler og høgskoler, ikke bare gjennomføringen av enkeltstående kurs slik MOOCer gjør. Vi oppfordrer politikere, byråkrater, ledere, forskere, kursutviklere, lærere og studenter til å utvikle, fremme og støtte nettbasert utdanning av høy kvalitet fordi det:

1. gir nye muligheter til å inkludere mennesker med funksjonshemminger, sosial angst og negative erfaringer fra tidligere skolegang
2. bør være bærekraftig for miljøet og økonomien
3. fremmer innovasjon og samarbeid fordi det bringer sammen mennesker fra en rekke fagområder, land, kulturer og virksomheter
4. gir nye muligheter til mennesker med job- og familieforpliktelser
5. hjelper flere mennesker til å glede seg over læring
6. er tilgjengelig når som helst (24/7/365) hvor som helst
7. er sentral i bevegelsen for åpen læring som støtter opp under MOOCer, åpne læringsressurser, åpne utmerkelser (Open Badges) og transparens
8. er potensielt den mest kostnadseffektive måten å nå ut med og gi læring til store grupper av mennesker
9. kan være sosial, interaktiv og legge til rette for nettverksbygging
10. kan være aktuell og oppdatert fordi digitale læringsressurser kan oppdateres oftere enn trykte
11. støtter kooperativ læring med individuell oppstart og progresjon som er bra for mennesker som finner det vanskelig eller lite praktisk å følge skolens semester- og timeplaner
12. fremmer internasjonalisering og økt mangfold
13. støtter demokratiske verdier og humanitære handlinger
14. er raskere og mer skalerbar og passer dermed godt kravene i det 21. århundre
15. fokuserer på mennesker, forbedret med teknologi, det kan vise at teknologi kan tjene oss, ikke styre oss
16. fremmer dannelse
17. er fleksibel med hensyn til tid, rom og retning
18. er tilgjengelig via mobil teknologi
19. er til nytte for neste generasjon lærende over hele verden
20. legger til rette for kombinert undervisning (blended learning) og omvendt undervisning (flipped/scrambled classrooms)
21. kan brukes til effektiv studieadministrasjon og en lang rekke tjenester for studentstøtte
22. brukes for å undervise nesten alt mulig
23. støtter både humor og vennlighet

Uttalelsene som fikk flest stemmer er øverst. Arbeidet er fremdeles i gang og vi innser at noen av uttalelsene kan grupperes. Vi vil gjerne ha kommentarer og diskusjoner som bidrar til å gjøre erklæringen enda bedre.

I alfabetisk rekkefølge:
Per Olav Apalnes, www.cogito.as
Astrid de Mora, www.ecademy.no
Bjørn Z. Ekelund, www.human-factors.no
Anne Fox, www.annefox.eu
Katrine Gjærum, www.censusfilm.no
Fred Johansen, www.hig.no
Nina Zoë Jørstad, www.storymaker-triangle.no
Jørn Bue Olsen, www.jbo-konsult.net
Morten Flate Paulsen, www.nooa.no
Rune Riismøller, www.eaftenskolerne.dk
Edgar Valdmanis, http://edgarvaldmanis.no
Kristin Vigander, www.kristvi.net
Gunnar Østgaard http://myoutime.com/

Mange penge at hente fra EU

Giampaolo SquarcinaHvilken skrækhistorie er det jeg læser i denne uges lokalavis  (s.10) om at EU vil blande sig I skolelovgivning? Er det udtrykket ‘fællesmål’, som fører til, at når man læser ordet så læser man lovgivning?

Faktum er, at de fællesmål for uddannelsessystem som blev beskrevet bare er en beskrivelse af en politik som erkender at Europa skal være bedre til læring, erhervsuddannelse, videreuddannelse osv. for at være konkurrencedygtig i verden. Det vil være helt uansvarlig for en handelsorganisation som EU ikke at nævne det. I denne sammenhæng har ordet fællesmål intet med pensum at gøre, men alt at gøre med at bestemme hvor pengene skal hen for at nå de fællesmål.

De gode nyheder er, at der faktisk blive brugt mange penge på uddannelse i EU, mere end før under Livslanglærings programmet fra 2007-2013. I det Erasmus+ regi som startede i år og strækker sig frem til 2020 er der endnu flere penge at hente til projekter som skoler, eller skoleforvaltninger selv bestemmer.

Jeg mener, at det for Danmark er ekstremt godt timing, fordi det betyder, at man kan søge penge (pdf) til at få en del af skolereformen på plads (f. eks. nye læringsformer, internationalisering, udveksling af både elever og undervisere osv.).

Og det er ikke EU som kommer med ideer til, hvad pengene skal bruges til, men skolerne selv. Kunne det være mere jordnært end det?

Brev sendt til lokalavisen

Et trin længere

Et trin længere end forventet
Elever i Midtdjurs Friskoles 6. klasse endte et trin længere end forventet, måske takket være et globalt projekt de arbejdede med i løbet af skoleåret 2013/2014.

High days and holidays
Hvordan fejrer de jul i Amerika? Vi har en fornemmelse af at det sker den 25. december istedet for den 24., men hvordan sker det egentlig? Og hvad er Thanksgiving for noget? Er det en del af julen? Man kunne læse svarene i en skolebog eller på nettet. Det vil være endnu bedre hvis man kunne høre sin lærer fortælle om sin tid i Amerika. Men det allerbedste vil være at spørge ægte amerikanske børn og dermed få brugt og forfrisket det engelske sprog som ellers kan virke som et kedelige fag på skemaet.

Show, don’t tell
Eleverne på Midtdjurs Friskole i Nimtofte kunne, ved hjælp af video, fortælle hvem de var og vise hvordan man laver pebernødder til en ægte dansk jul. Til gengæld fortalte de amerikanske børn om Thanksgiving, en ægte amerikansk højtid som ikke findes i Danmark. Amerikanerne legede også med online oversættelsesværktøj for at se hvor god den var til at oversætte til dansk. Friskolebørnene var temmelig imponeret over den næsten fejlfrie dansk som kom frem under øvelsen.

44MU5
Amerikansk elev smager på en af de pebernødder de har lavet ved hjælp af Midtdjurs Friskoles 6. klasses vejledningsvideo som var lavet på engelsk

Bryd klasselokalets muren
Jeg bruger projektet til at udarbejde en grafisk vejledning til undervisere om hvordan man kan udnytte de kommunikationsmuligheder der findes i de digitale medier ved hjælp af Maria Kristina Reinholt og femte og sjette klasse på Midtdjurs Friskole.

Teknisk nemt
Næsten alle ved hvordan man bruger Skype, Facebook eller lignende til at kom i kontakt med andre. Men hvem skal det være? Hvad skal det handle om, og hvordan skal det gribes an med en tidsforskel på 6 timer mellem Danmark og York, Pennsylvania, Amerika?

Brug dit netværk
Det er vigtig at bruge sit netværk, og jeg kendte en dygtig lærer, Amy Musone, på forhånd igennem noget online coachingarbejde vi havde gennemført sammen med Amerikanske skolelærer. Maria Reinholt var også en del af mit netværk fra et tidligere projekt hvor børnene brugte deres mobiler til at fortælle lidt om Nimtoftes historie.

AMIntro
Eleverne fra Roundtown Elementary School Pennsylvania siger ‘Hej’ eller rettere ‘Hi’ til Midtdjurs Friskoles 6. klasse.

Det virtuelle håndtryk
Ligesom i den virkelige verden er det vigtigt, at man kan stole på hinanden når man arbejder sammen.  Forløbet begyndte derfor med en introduktionsvideo hvor alle eleverne præsenterede sig selv på engelsk. Det kan forstås som et virtuelt håndtryk før man går i gang med arbejdet. Og allerede der blev de danske børn hurtigt bedre til mundtlig engelsk, fordi det skulle høres af levende mennesker og dette ikke bare var lektier man havde fået for. Jo mere præget af den virkelige verden opgaven er, jo mere engageret bliver eleverne.

Rigtige gaver!
En stor milepæl blev nået da de amerikanske børn sendt en pakke fyldt med Halloweenslik til Nimtofte. Dermed blev den virtuelle oplevelse meget  konkret og virkelig. Og så kvitterede Midtdjurs’ sjette klasse ikke bare med julegaver, men også med krydderierne til pebernødder så tredje klasse i USA kunne lave deres egne. Ovre i USA blev pebernøddelavningsdagen kåret til ’den bedste skoledag nogensinde’. Mere kunne man ikke have håbet på.

Og det er faktisk denne blanding af virtuelle og virkelige handlinger som giver de bedste resultater. Helt konkret giver dette slags projekt mod til at bruge og forbedre sine engelskfærdigheder.

concrete
Amerikanske elever pakker pebernøddekrydderier og andre godter ud.

Ifølge Maria Reinholt, børnenes engelsklærer i Midtdjurs Friskole:

Samarbejdet med de amerikanske elever har været utrolig motiverende for klassen. Alle har ydet deres bedste når der skulle produceres produkter, lige end om det var skriftligt eller mundtligt og har ventet spændt på reaktionerne. Koncentrationen når der skulle læses breve eller ses videoer vi havde modtaget var også stor og holdt længere end med de tekster vi normalt arbejder med. Fra vi startede ud er der sket synlige forbedringer i elevernes engelsk, både i tale og forståelse. Deres verden er også blevet større, ved at lære om forskelle og ligheder mellem deres egen hverdag og den for de lidt yngre børn på et andet kontinent.
At eleverne har kunne bruge deres egen viden og erfaringer med iPads og online kommunikation har gjort forløbet endnu mere vedkommende og det er mit indtryk at de føler et ægte ejerskab overfor hele processen.

Og så har Maria for nyligt konstateret  at alle elever er nået mindst et trin længere, og nogle meget mere, i deres engelsk læsefærdigheder selvom projektet mest drejede sig om mundtlige- og lytteøvelser.

Kun til engelsk?
Er dette slags projekt kun godt til engelsk eller tysk? Jeg mener at den slags forbindelse kunne bruges på tværs af skoleskemaet. Jo mere man inddrager folk uden fra klasselokalet,  jo mere eleverne kan forstå at det der bliver snakket om i skolen har nogle jordnære forbindelser. Og det kunne lige så godt være kontakt med nogle dygtige mennesker på den anden end af Jylland som Amerika eller Kina. Dette er ikke en erstatning af udflugter, men en nem og givende tilføjelse til dem.

Projektet fortsat i de følgende uger hvor det handlede om Fastelavn og Valentines dag.

Stor interesse

  • Projektet er fremlagt for 200 undervisere under uddannelse i Israel via et Skype møde i januar.
  • Præsenteres for Canadiske undervisere i Alberta provins i april igennem deres læringsportal Inspired Learning.
  • Præsenteres i form af en plakat på den store engelsk-som-fremmedsprog uddannelsesmesse, IATEFL i England til April.