Et trin længere

Et trin længere end forventet
Elever i Midtdjurs Friskoles 6. klasse endte et trin længere end forventet, måske takket være et globalt projekt de arbejdede med i løbet af skoleåret 2013/2014.

High days and holidays
Hvordan fejrer de jul i Amerika? Vi har en fornemmelse af at det sker den 25. december istedet for den 24., men hvordan sker det egentlig? Og hvad er Thanksgiving for noget? Er det en del af julen? Man kunne læse svarene i en skolebog eller på nettet. Det vil være endnu bedre hvis man kunne høre sin lærer fortælle om sin tid i Amerika. Men det allerbedste vil være at spørge ægte amerikanske børn og dermed få brugt og forfrisket det engelske sprog som ellers kan virke som et kedelige fag på skemaet.

Show, don’t tell
Eleverne på Midtdjurs Friskole i Nimtofte kunne, ved hjælp af video, fortælle hvem de var og vise hvordan man laver pebernødder til en ægte dansk jul. Til gengæld fortalte de amerikanske børn om Thanksgiving, en ægte amerikansk højtid som ikke findes i Danmark. Amerikanerne legede også med online oversættelsesværktøj for at se hvor god den var til at oversætte til dansk. Friskolebørnene var temmelig imponeret over den næsten fejlfrie dansk som kom frem under øvelsen.

44MU5
Amerikansk elev smager på en af de pebernødder de har lavet ved hjælp af Midtdjurs Friskoles 6. klasses vejledningsvideo som var lavet på engelsk

Bryd klasselokalets muren
Jeg bruger projektet til at udarbejde en grafisk vejledning til undervisere om hvordan man kan udnytte de kommunikationsmuligheder der findes i de digitale medier ved hjælp af Maria Kristina Reinholt og femte og sjette klasse på Midtdjurs Friskole.

Teknisk nemt
Næsten alle ved hvordan man bruger Skype, Facebook eller lignende til at kom i kontakt med andre. Men hvem skal det være? Hvad skal det handle om, og hvordan skal det gribes an med en tidsforskel på 6 timer mellem Danmark og York, Pennsylvania, Amerika?

Brug dit netværk
Det er vigtig at bruge sit netværk, og jeg kendte en dygtig lærer, Amy Musone, på forhånd igennem noget online coachingarbejde vi havde gennemført sammen med Amerikanske skolelærer. Maria Reinholt var også en del af mit netværk fra et tidligere projekt hvor børnene brugte deres mobiler til at fortælle lidt om Nimtoftes historie.

AMIntro
Eleverne fra Roundtown Elementary School Pennsylvania siger ‘Hej’ eller rettere ‘Hi’ til Midtdjurs Friskoles 6. klasse.

Det virtuelle håndtryk
Ligesom i den virkelige verden er det vigtigt, at man kan stole på hinanden når man arbejder sammen.  Forløbet begyndte derfor med en introduktionsvideo hvor alle eleverne præsenterede sig selv på engelsk. Det kan forstås som et virtuelt håndtryk før man går i gang med arbejdet. Og allerede der blev de danske børn hurtigt bedre til mundtlig engelsk, fordi det skulle høres af levende mennesker og dette ikke bare var lektier man havde fået for. Jo mere præget af den virkelige verden opgaven er, jo mere engageret bliver eleverne.

Rigtige gaver!
En stor milepæl blev nået da de amerikanske børn sendt en pakke fyldt med Halloweenslik til Nimtofte. Dermed blev den virtuelle oplevelse meget  konkret og virkelig. Og så kvitterede Midtdjurs’ sjette klasse ikke bare med julegaver, men også med krydderierne til pebernødder så tredje klasse i USA kunne lave deres egne. Ovre i USA blev pebernøddelavningsdagen kåret til ’den bedste skoledag nogensinde’. Mere kunne man ikke have håbet på.

Og det er faktisk denne blanding af virtuelle og virkelige handlinger som giver de bedste resultater. Helt konkret giver dette slags projekt mod til at bruge og forbedre sine engelskfærdigheder.

concrete
Amerikanske elever pakker pebernøddekrydderier og andre godter ud.

Ifølge Maria Reinholt, børnenes engelsklærer i Midtdjurs Friskole:

Samarbejdet med de amerikanske elever har været utrolig motiverende for klassen. Alle har ydet deres bedste når der skulle produceres produkter, lige end om det var skriftligt eller mundtligt og har ventet spændt på reaktionerne. Koncentrationen når der skulle læses breve eller ses videoer vi havde modtaget var også stor og holdt længere end med de tekster vi normalt arbejder med. Fra vi startede ud er der sket synlige forbedringer i elevernes engelsk, både i tale og forståelse. Deres verden er også blevet større, ved at lære om forskelle og ligheder mellem deres egen hverdag og den for de lidt yngre børn på et andet kontinent.
At eleverne har kunne bruge deres egen viden og erfaringer med iPads og online kommunikation har gjort forløbet endnu mere vedkommende og det er mit indtryk at de føler et ægte ejerskab overfor hele processen.

Og så har Maria for nyligt konstateret  at alle elever er nået mindst et trin længere, og nogle meget mere, i deres engelsk læsefærdigheder selvom projektet mest drejede sig om mundtlige- og lytteøvelser.

Kun til engelsk?
Er dette slags projekt kun godt til engelsk eller tysk? Jeg mener at den slags forbindelse kunne bruges på tværs af skoleskemaet. Jo mere man inddrager folk uden fra klasselokalet,  jo mere eleverne kan forstå at det der bliver snakket om i skolen har nogle jordnære forbindelser. Og det kunne lige så godt være kontakt med nogle dygtige mennesker på den anden end af Jylland som Amerika eller Kina. Dette er ikke en erstatning af udflugter, men en nem og givende tilføjelse til dem.

Projektet fortsat i de følgende uger hvor det handlede om Fastelavn og Valentines dag.

Stor interesse

  • Projektet er fremlagt for 200 undervisere under uddannelse i Israel via et Skype møde i januar.
  • Præsenteres for Canadiske undervisere i Alberta provins i april igennem deres læringsportal Inspired Learning.
  • Præsenteres i form af en plakat på den store engelsk-som-fremmedsprog uddannelsesmesse, IATEFL i England til April.