Hvis lærerene selv kunne vælge

actreslgJeg har  i to år arbejdet som online coach med enkelte lærere og hold i USA og Canada for at støtte deres aktionforskningsprojekter.  Aktionforskning betyder at det er holdet selv, eller individer, som bestemmer problemstillingen de skal arbejde med. Selvfølgelig driver det politiske miljø en del af de emner som undervisere er optaget af. F. eks. I USA er det typisk tests og det nye Common Core Standards, og i Alberta, Canada drejer det sig om det nye fællesmål, som hedder Inspired Education. Til trods for dette har jeg bemærket at der ingen sammenhæng er mellem de emner folkeskole- og gymnasielærere tager op i deres undervisning og det land de underviser i. Tværtimod er de fleste af emnerne tilbagerendende uanset land.

Her er et udpluk af de problemstillinger mine hold har arbejdet med:

Hvordan kan vi sikre bedst praksis i brug af digitale værktøjer i lærer udvikling?

Hvordan kan vi bygge et onlinefællesskab hvor vi kan dele ideer om læringforløb, værktøjer, nyttige tips osv. i anledning af at alle elever får deres egne iPads?

Hvordan kan vi udveksle erfaring således at digitale værktøjer bliver integreret i vores hverdag i sted for at være en valgfri tilføjelse?

Hvordan kan vi øge vores læreres selvtillid i deres brug af digitale værktøjer?

Hvordan kan vi øge elevernes engagement frem for at de arbejder kun for at opnå gode testresultater?

Hvordan kan integration af digitale værktøjer øge elevernes præstation?

Hvordan kan vi undervise eleverne i at bruge deres netværk til læring?

Hvordan kan vi bruge blogs i de videnskabelige fag for at fremme evnen til at stille og forsvare sine ideer?

Mon disse problemstillinger også er aktuelle for danske lærere, dog tilpasset de danske rammer?