Teachers TV på dansk?

Jeg sidder og leder efter gode videoer som viser eksemplariske undervisningsforløb til et amerikanske firma. Mon en sådan slags samling også kunne være nyttig for danske undervisere? Men det sker ikke, fordi den slags videoer er for dyre at lave i den mængde som en tv-kanal kræver. En af de bedste af slagsen var Teachers TV i Storbritannien som blev skrottet af den nye regering lige så snart de kom til magten i 2010.

Hvis der ikke kommer en dansk Teachers TV, kan man bruge nogle af de videoer fra den britisk Teachers TV (som stadig findes på diverse websider som The Times Educational Supplement) eller den amerikanske Teaching Channel? Hvad med den her? Det er synd at de er på engelsk og uden undertekster.  Men måske kan nok af videoen forstås til at være nyttig. Kunne det bruges som en led i en diskussion eller aktionsforskningsprojekt i en dansk skole?

Videoen viser en lærer, som har bedt en coach om hjælp til at styre lydniveauet i hendes klasse. Måden det gøres på er ret sjov med skjulte kameraer og høreapparat så coachen, Sue Cowley, kan se og coache, men ikke blive set af børnene. Det giver underholdende fjernsyn i 13 minutter og giver også stof til eftertænke.

Såsom?

Såsom at det er læreren selv som har bedt om hjælp. Hun vurderes på ikke andet end det hun har bedt om. Det betyder, at det er læreren som styrer sin egen udvikling.

Er de råd som bliver givet også gode til danske skoler? Ville det fungere for eksempel at give klarer ordre i klasselokalet frem for at ’bede om’ hele tiden? Også det med at give en klar tidsgrænse til hver enkelt opgave? Ja, det kunne godt fungere universalt i en vis grad: dvs. tilpasset de omstændigheder som findes i hver enkelt klasse.

Fra Teaching Channel hentede jeg følgende som drejer sig lidt om den samme problemstilling fra en meget anderledes synspunkt: Smooth Transitions

Teaching Channel får man teksten på engelsk og en række mulige udviklingsspørgsmål.

Questions to Consider

Why is it important to think about “choreographing your classroom” prior to teaching?

How does the effort put into teaching transitions pay off in the long term?

Why does Ms. Saul have students talk about what transitions look like, sound like, and feel like?

Og så ville jeg anbefale disse og lignende videoer som udgangspunkt til noget der kan være skræddersyet til dem som ser det. Hvad synes du?