Visionen søges!

Poster_for_drama_performance_of__Waiting_for_Godot_-300x198Det mest spændende under lockout er … at der sker absolut intet, heller ikke fra forældrenes side.

Lærerne er kede af at miste deres klar arbejdsrammer og af at skulle arbejde flere timer uden mere i løn.

KL (og regeringen) vil have frihed til at bestemme over lærerne.

Forældrene klarer sig på en eller andet måde uden meget brok.

Hvad skal der til for at bringer modparter sammen før desperationen gør det?

Det er en fælles vision som mangler, mener jeg.

Hvor er de opløftende scenarier af hvordan skoledagen kunne se ud?

Er det så fra Ny Nordisk Skole at vi kan hente sådanne visioner? Deres video kan man i hvert fald ikke modsige, da den ikke siger noget konkret. Vi hører uklare ting om kreative fag eller/og lektiecaféer men det er også det.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9bqkZJHCRC4[/youtube]

Hvad skal vi så med en længere dag?

Hvor langt skal dagen blive? Lige så langt som i England? Der prøver de at gøre skoledagen endnu længere for at indhenter de kinesiske børn.

Eller skal den nuværende skoledag bare være mere effektiv?

Tilfældigvis har Danmark lige haft besøg af John Hattie i sidste uge. Han har arbejdet i over 15 år med at gennemgå videnskabelige resultater om hvad der virker i skolen. Resuméet findes her. Men kort sagt handler det om masser af feedback. Feedback fra ledelsen til læreren, fra læreren til eleverne og blandt elever i form af peer to peer undervisning. Altså masser af samarbejde. Nogle mener at det sker allerede nu i folkeskoler.

Jeg kan se på Ny Nordisk Skoles hjemmeside at en af de få konkrete forudsætningerne er at ”der skal udarbejdes mindst ét årligt NNS-forandringsprojekt i netværket, og forældre og elever skal inddrages i forandringsprocessen”. Det lyder spændende, effektivt og demokratisk frem for at blive tvunget til det som vi ser under lockoutet.

Hvordan kunne det lade sig gøre? Et eksempel er Powerful Learning Practice i USA som fremmer forandring i skoler med konstante analyser af praksis igennem action research projekter der bliver til en levevis for skolens personale. Jeg har været coach i The Connected Learner Experience til ca 20 teams i USA og Canada med PLP og har set at ændring sker gradvis, naturligt og med alle parters accept. Det sker med brug af underviser teams ligesom Ny Nordiske Skole vil. Det er en demokratisk proces. Og det starter med en fælles vision og tillid blandt de forskellige parter.

Hvor er denne fælles vision? Hvordan kan den dannes under lockouten?

Picture credit: By Fewskulchor (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Redigeret af Gwen Fox